fredag 25. september 2009

Myke minutter

Jeg har vært på noen jobbreiser i det siste. Blant annet til  
min kjære studentby Bergen.

Der tilbragte jeg ti deilige år. Og har nok lagt igjen en bit av hjertet mitt der! :)

Kanskje rart å begynne å snakke om reisedestinasjoner i bloggen min? Men for meg henger disse tingene tett sammen; foto, arkitektur, reising, design, interiør, kultur og slike nære små opplevelser som gir pur lykke. :)
Og bloggen min blir jo en slags oppsummering av nesten hele meg! :)

Innimellom slagene i et tett jobbprogram ble det tid til en nyoppdagelse.
Jeg, som for noen år siden kunne Bergens kafékart inn og ut, fikk gleden av å finne et nytt sted! :) og det jeg bare dele med dere!!



Midt i Bergens mest sentrale handlegate, der du tidligere fant fine, gamle Reimers tobakk, her har man åpnet dørene for kaffeglade og gourmetinteresserte - vagabonde og livsnytere :). Augustins kaffelade heter stedet. Lokalet er fredet (som eneste butikklokale i Bergen), men så urbant du får det likevel.


Der fikk jeg gleden av å nyte en herlig liten "slow-stund" helt for meg selv.  

Nyydelig!
Bare sitte å kikke på folk.
Finne roen.

Bla i avisa.
Senke skuldrene.
Laaange utpust.

Stedet har en herlig atmosfære. God mat, god kaffi og hyggelig betjening. På ene veggen henger bilder av artister som besøkte Bergen mellom 1920- og 1950-tallet. De har eieren reddet fra gamle Rabes Musikkhandel som stengte for 30 år siden!


Min lille trillekoffert og røde handlepose var vel ikke ment som del av dekoren.. Bildet til høyre er forresten ikke meg:).

Her bør alle som har mulighet ta seg noen
"myke minutter"
(et av mine yndlingsord :))
Stedet selger også deilige olivenoljer og andre gode matingredienser fra Oliviers.
Så man kan godt kalle det en  slags snopebutikk! :)


Og til alle dere andre som ikke kan dra til Galleriet i Olav Kyrres gate i Bergen; der finnes heldigvis mange andre deilige små kaffesteder rundt om i det ganske land etter hvert.

Ta en tur til ditt favorittsted. Det er vel en passe helgainvitasjon, vel!!

Deilig lunka scones med bær og en dobbel cortado - nam!


Gleder meg forresten allerede til neste blogg! :) Da skal jeg vise dere ett av mine siste kunstprosjekter!! :)

Husk blogglotteriet mitt!
Fortsatt sjans til å melde seg på! Premiene står klare. (Jeg greide ikke å velge, så det ble flere..)

God høsthelg til alle!

(bildene er tatt med min tilårskomne mobil - så beklager kvaliteten)

8 kommentarer:

  1. nydelig sted, og så så greit plassert.
    ;)
    ha en deilig helg

    SvarSlett
  2. Tror jammen det må klemmes inn en kafétur i helgen ja :o) God helg til deg!

    SvarSlett
  3. Hei og takk for fin kommentar!:O)

    Jeg eeelsker cafer, ser du er fra Ålesund, hvor jeg bodde for noen år siden, og da var bla piano og lille løvenvold favorittene! De ble besøkt HVEEER dag.. hva er din favoritt?;)
    God helg til deg og!:O)

    SvarSlett
  4. :) @LilleLavendel: Invit og Lets eat deli er mest besøkte lunsjsteder - de har god kaffi og deilig mat! Men Piano og Lille er bra de og! Særlig på kvelden (for de som er ute etter mørkets frembrudd :) Les_ jeg har to små hjemme)

    SvarSlett
  5. Mmmmmmm...!
    Herlig cafe du viser fram. Elsker sånne plasser som har "levd litt" og fortsatt er levande!
    Takk for kommentaren på "kvardagsluksus" hos meg - kommentaren gjorde ekstra godt akkurat i dag!
    Ha ei strålande helg :O) FrueFrøet

    SvarSlett
  6. Jeg har heldigvis en Bestemor i Bergen som jeg snart skal besøke. Dette var jo et sted jeg er nødt til å få med meg før jeg reiser hjem igjen.Tusen takk for tipset og for de fristende bildene. Gleder meg til å oppleve stedet!

    SvarSlett
  7. Takk for kommentar hos meg - hyggelig :-) Flott blogg de har, og herlige bilder!

    SvarSlett
  8. Hej!

    Vad kul att hitta en ny blogg. En bra träning att försöka läsa norska också ;-) Härliga bilder som du visar från Bergen. Jag har aldrig varit där men skulle gärna vilja.

    Ha en trevlig fortsättning på helgen!

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...